شرکت طراحی صنعتی ژینورا، ارائه‌ی خدمات طراحی، مشاوره و تولید محصول

:نویسنده
:تاریخ انتشار
نقش طراحی صنعتی در تجهیزات پزشکی

طراحی تجهیزات پزشکی و نقش طراحی صنعتی در آن

نقش طراحی صنعتی در تجهیزات پزشکی

طراحی تجهیزات پزشکی و نقش طراحی صنعتی در آن

در گذشته طراحی تجهیزات پزشکی در تمام مراحل طراحی همواره توسط مهندسان پزشکی، تکنیسین ها  و پزشکان انجام گرفته و نقش طراحی صنعتی در این زمینه کم رنگ بوده است. این در حالی است که امروزه به طور روز افزون مسئولیتهای طراحان صنعتی در طراحی این تجهیزات مورد توجه قرار میگیرد. در این پژوهش نقش طراحی صنعتی در طراحی تجهیزات پزشکی در دو زمینه زیبایی شناسی و ارتباط آن با تجربه کاربر، و طراحی تعاملی و ارتباط آن با ایمنی مورد بررسی قرار گرفته است.

فقدان عناصر زیبایی شناختی در تجهیزات پزشکی سبب شده است که کاربر در گذراندن دوره های بیماری، تجربه هایی ناخوشایند را سپری کند.نقش طراحی صنعتی پر رنگ تر گرديده چرا که بر افزایش ایمنی وکاهش خطای کاربر تاثیر به سزایی مي گذارد.

این مطلب خلاصه مقاله ای را در مورد طراحی تجهیزات پزشکی مطالعه می نمایید که توسط دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی صنعتی از دانشگاه تهران جناب آقای مرتضی روحانی فرحمند گردآوری شده است .

در صورتیکه به طراحی تجهیزات پزشکی اصولی با رعایت کامل استانداردها دارید لطفا با شماره تماس 02166577196 استودیو طراحی صنعتی ژینورا تماس حاصل نمایید.

یک طراح صنعتی می تواند به صورت نوآورانه ایده طراحی یک محصول جدید را ارائه دهد و یا اینکه به طراحی پیکره یا بدنه یک محصول پزشکی بپردازد. در طراحی پیکره یک محصول پزشکی دو مسئله حائز اهمیت است: اول مسائل زیبایی شناختی و ارتباط آن با تجربه کاربر و دوم طراحی تعاملی و ارتباط آن با ایمنی.

مثال

داخل کردن ارزشهای احساسی در محصولات، تبدیل به یک استراتژی حیاتی برای افزایش رقابت در بازار شده است. دانستن اینکه چطور یک محصول بر احساسات مشتری تاثیر می گذارد برای تولید کنندگان ضروری می باشد. تجهیزات پزشکی که زمانی توسط پزشکان، تکنیسین ها  و مردم دیگر که معمولاً با آنها سر و کار داشتند طراحی و تولید می شدند، نمی توانند نیازهای امروز بشر را تامین نمایند چرا که کیفیت تعاملات با این محصولات و انتظارات زیبایی شناسانه کاربر و تجربیات به دست آمده از آنها تغییر یافته است و مصرف کننده های امروز دارای توانایی های مختلف، توقعات گسترده و تحصیلات عالیه هستند.

طراحی تجهیزات پزشکی از جمله زمینه های طراحی می باشد که در آن دقت عمل، کارآیی بالا، اطمینان پذیری در درجه اول اهمیت قرار دارند. اهدف آن زندگی انسان است و هرگونه خطایی در طراحی آن می تواند کاهش ایمنی را در بر داشته باشد. ابتدا تعریفی از تجهیزات پزشکی ارائه می گردد. اولین تعریف از اداره کل غذا و دارو ایالات متحده (FDA) به شرح زیر است:

لوگو سازمان غذا و دارو ایالات متحده آمریکا

طراحی تجهیزات پزشکی ، ابزار، ماشین، جسم کاشتنی، واکنشگر آزمایشگاهی یا وسایل مرتبط یا مشابه دیگر می باشد.که دارای یک عضو یا قطعه یدکی است که: در دستورنامه رسمی ملی یا دارونامه ایالات متحده یا هر ضمیمه ای از آنها شناخته شده باشد. برای تشخیص بیماری یا شرایط دیگر، یا در درمان، تسکین، معالجه یا جلوگیری ازبیماری درانسان یا حیوانات دیگراستفاده شود. هیچ یک از اهداف مهم مورد انتظار آن از طریق کنش شیمیایی درون یا روی بدن انسان یا دیگر حیوانات به دست نیاید. به دگرگونی از طریق سوخت و ساز برای رسیدن به اهداف مهم تعیین شده متکی نباشد.

مسائل زیبایی شناختی وا رتباط آن با تجربه کاربر

حوزه تخصصی رشته طراحی صنعتی در طراحی تجهیزات پزشکی است. که فقدان آن می تواند اثرات سوء روانی دربر داشته باشد. لوازم پزشکی محصولات شادی نیستند. تجربه بسیاری از افراد از بیمارستان یا مطب پزشک همواره تجربه ای نامطبوع بوده است. در اکثر موارد، یک فرد در دو حالت با لوازم و تجهیزات پزشکی روبرو می شود. یا خود فرد بیمار است و یا همراه بیمار دیگری است.

حس دوستانه ای از دیدن ابزارهای نا آشنا  با موادی با رنگ های سرد به خصوص فلزی با رنگ های سرد درک نمی شود. به خصوص که افراد در بدترین شرایط روحی و روانی و جسمی با این لوازم رو به رو می شوند. و این بر کیفیت نگاه تاثیر می گذارد. شرکت طراحی صنعتی ژینورا به شما پیشنهاد می دهد جهت اصلاح این حس در بیماران بیمارستان و یا کلینیک خود و طراحی تجهیزات پزشکی حرفه ای و در عین حال خوشایند به سایت شرکت به آدرس اینترنتی zhinoora.com مراجعه نمایید. و با ما در ارتباط باشید. کارکرد سمبولیک در یک محصول پزشکی نمی تواند. .

در بخشهایی از ارتباط که کاربر به صورت بصری و بساوشی با محصول در ارتباط است. طراحی صنعتی نقش کلیدی دارد.

فرم تجهیزات پزشکی

معمولاً در طراحی تجهیزات پزشکی از رنگ های یک دست استفاده می شود. و برای پرهیز از پیچیدگی در گشتالت محصول، استفاده از بافت های با تضاد پرهیز می گردد. ستفاده از بافت و رویه در تجهیزات به دلیل امکان مشکل بهداشت و درک فرم ها با احتیاط بیشتر استفاده می شود.

به طور کلی در طراحی تجهیزات پزشکی استفاده از موادی که حس پاکیزگی، طراوت و آرامش را القا می کنند می تواند مناسب باشد.

نقش طراحی تجهیزات پزشکی
طراحی فضای کاربری (UI)

طراحی تعاملی و ارتباط آن با ایمنی

از آنجایی که در طراحی تجهیزات پزشکی، مشتری و مصرف کننده در بسیاری موارد متفاوت هستند. مطالعه کاربر پیچیده تر هم می شود. در واقع لوازم پزشکی ابتدا باید مصرف کننده محور باشند نه مشتری محور. طراحی تجهیزات مراقبتهای خانگی باید در قالب طراحی فراگیر انجام گیرد. که نه تنها همه افراد در هر سن، سطح سواد وضعیت جسمانی بتوانند از آن استفاده کنند. بلکه با تمام پیچیدگی های دستگاه ها باید به سادگی هرچه تمامتر قابل استفاده باشند.

ایمنی طراحی تجهیزات پزشکی

هر وسیله یک هدف طراحی دارد. د کارکرد میزان زیادی به ایمنی مربوط است. این ویژگی ذاتی طراحی تجهیزات پزشکی است که همواره با اشتباه در طراحی، ایمنی به خطر می افتد.

فازهای اصلی هفت گانه عمر تجهیزات پزشکی شامل تصور و توسعه، تولید، بسته بندی، تبلیغات، فروش. استفاده و انهدام می باشد. هر یک از فازهای گفته شده می تواند در کارکرد و ایمنی تجهیزات پزشکی اثرگذار باشند. تجهیزات پزشکی نیاز به بسته بندی هایی با طراحی خوب، تمیز،استریل دارند. در تجهیزات پزشکی اشاره به خطرات و دستورالعمل شفاف برای استفاده بسیار مهم می باشد.

این دسته شامل فشارنده چوبی زبان است که از زندگی انسان حمایت و نگهداری نمی کنند. احتمال خطر بیماری و آسیب نمی باشند.

نقش طراحی تجهیزات پزشکی
ایمنی طراحی دستگاه برای فرد بیمار و پرسنل درمان

گرایش و روند آینده طراحی تجهیزات پزشکی

از آنجاییکه که بیشتر کاربران تجهیزات مراقبتهای  خانگی. سالمندان هستند، به نقطه تمرکز دید طراحان در طراحی تجهیزات پزشکی تبدیل شده اند. کیفیت زندگی، جمعیت سالخورده را به این سمت سوق داده است. که در منزل خود مداوا شوند و از بستری شدن در بیمارستانها و کلینیکها و مطب دکتر دوری کنند. دلیل  اصلی این گرایش، درخواست های گسترده خدمات مراقبت های پزشکی در منزل بوده است. لوازم پزشکی در بیمارستان ها، مطب پزشکان و در خانه به سمت بی سیم شدن در تکامل هستند. دلیل آن حرکت در فضای نامحدود است بدون آنکه بيمار به جایی توسط کابل بسته شده باشد.

نتیجه

به علت پیچیدگی های  فنی پزشکی در طراحی تجهیزات پزشکی نسبی طراحی صنعتی در فرایند طراحی و تولید این محصولات. همواره در بسیاری از این تجهیزات، کمبود عناصر زیبایی شناختی دیده می شود. استفاده از طراحی صنعتی در محصولات پزشکی رو به افزایش بگذارد می تواند. این حس غالب جمعی نسبت به دوری از فضاهای بیمارستانی را بهبود بخشد. قابلیت استفاده یک محصول پزشکی و اطمینان پذیری آن برای افزایش ایمنی بسیار حیاتی می باشد. این مسئله ایست. که ابتدا در حوزه وظایف رشته های  فنی و پزشکی و در مرحله بعد بر عهده طراحی صنعتی می باشد.

شایان ذکر است شرکت طراحی صنعتی ژینورا تخصص و تجربه کامل جهت طراحی تجهیزات پزشکی را داراست.

طراحی دستگاه اکسیژن ساز توسط شرکت ژینورا

پروژه ای دارید؟

فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم

+982188961220