شرکت طراحی صنعتی ژینورا، ارائه‌ی خدمات طراحی، مشاوره و تولید محصول

:نویسنده
:تاریخ انتشار
UI & UX

رابط و تجربه کاربری(بخش دوم)

UI & UX

رابط و تجربه کاربری(بخش دوم)

رابط و تجربه کاربری

در بخش قبلی مقاله UI و UX متوجه شدیم که چطوری میتونیم مسئله رو تعریف کنیم و متوجه نیازهای کاربر بشیم. این بخش رو میخوایم با مبحث ایده پردازی یا کشف راه حل ها شروع کنیم.

همان طور که میدانید یک سری راه برای کشف راه حل وجود داره مثل طوفان فکری و یا اسکمپر و …

بین راه حل هایی که وجود دارد  برای این مرحله و این که افراد تشویق به فکر کردن آزادانه شوند. بهترین راه طوفان فکری  یا افکار نویسی است.

UI & UX

این روش جمعی از افراد که میخواهند ایده پردازی کنند در یک گروه که دارای یک رهبر گروه است جمع می شوند. و هرشخص به صورت جداگانه بدون فکر کردن به عملی بودن یا نبودن ایده،نظر خود را بیان می کند و مسئول گروه ایده ها را یادداشت می کند و یا اینکه هرشخص ایده های خود را روی کاغذ یادداشت می کند و سپس به صورت گروهی در رابطه با ایده ها صحبت می کنند.

در طوفان فکری مبحث رابط و تجربه کاربری یا همان (UI & UX)کیفیت مهم نیست کمیت یا همان تعداد نظرات مهم است.

در پایان این مرحله تعدادی از ایده هایی که قرار است. به نمونه اولیه تبدیل شوند توسط کل اعضا گروه با همفکری یکدیگر مشخص می شوند.

ساخت نمونه اولیه یا پروتوتایپ:

این مرحله ایده های اولیه ای که در مرحله اولیه ما به اون ها دست پیدا کردیم تبدیل می شوند به نمونه اولیه

UI & UX

نمونه اولیه چیست؟ -رابط و تجربه کاربری

نسخه کوچک شده محصول  که برای بررسی و حل مشکلات احتمالی آن ساخته می شود را نمونه اولیه گویند.

به طور مثال یک ایده که با نظر مثبت گروه رابط و تجربه کاربری تائید شده است. را به صورت نمونه اولیه آماده می کنند. و جهت ارزیابی به کارفرما و یا کاربران حقیقی که قرار است از آن استفاده کنند نشان داده می شود. تا در صورت داشتن هرگونه مشکل،ایراد آن برطرف شده و مورد تائید قرار بگیرد. و مطمئن شویم که ایده ذکر شده قابلیت اجرا دارد دارد یا خیر.

به دلیل زمان بر و هزینه بر بودن ساخت محصول نهایی به ساخت نمونه اولیه رو می آورند.

در پایان این مرحله با توجه به فیدبک و یا نظراتی که از کاربران حقیقی محصول گرفته می شود. می توانیم شناخت کامل تری نسبت به ذهنیت مشتری و نیازهای آن پیدا کنیم.

مرحله بعدی و پایانی فرآیند تفکر طراحی آزمون و یا تست محصول می باشد.

آزمون محصول:

در این مرحله تعامل کاربران هدف با محصول مورد ارزیابی قرار میگیره و گروهی از طراحان و یا افرادی که به عنوان ارزیاب داخل  تیم رابط و تجربه کاربری (UI & UX)هستند. با استفاده از راه حل هایی محصول کامل رو با دقت  آزمایش می کنند.و همینطور حس کاربر رو در هر مرحله دریافت می کنند که ببینند. چه بازخوردی دارد و در این مرحله می شود جلوی ضررهای احتمالی رو گرفت.

تفاوت این مرحله با مرحله قبل در این است. که در مرحله قبل کاربران ما خاص و انتخاب شده بودند. و با نمونه ساده و اولیه محصول ارزیابی انجام می شد ولی در این مرحله دید ما وسیع تر است و با محصول مشابه محصول نهایی و گروه گسترده ای از کاربران واقعی ارزیابی انجام شده و در صورت نارضایتی کاربر و یا وجود هرگونه مشکل و نیاز به اصلاح آن قسمت از کار بازنگری و اصلاح می شود.

حل مسئله نوآورانه یا تفکر خارج از چارچوب:

اگر میخواهیم تفکر طراحی را در رابط و تجربه کاربری و در خودمون تقویت کنیم لازم است که با قدرت تخیل خود فراتر از چیزهایی که وجود دارد فکر کنیم.

بعضی مواقع برای درک بهتر تفکر طراحی درک بهتر مسائلی است که شامل آن نمی شود. به عنوان مثال: انسان به طور طبیعی الگوی فکری خود را براساس دیده ها و دانش موجود توسعه می دهد. و این روش به ما کمک می کند. تا در موقعیت های مشابه همان اقدامات را انجام دهیم. ولی این روش یک حصار دور ذهن ما ایجاد کرده و باعث می شود. ما نتوانیم راه حل های جدید را کشف کرده و مسائل را با دیدگاه جدیدی حل کنیم.

یک طرح یا الگو واحدی که در ذهن انسان شکل گرفته است می تواند. اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهد. به طور مثال یک سگ در ذهن ما موجودی است. که دست،پا،پنجه و یا دم دارد و چیزهای دیگری که در ذهن ما تداعی می شود. و تا موقعی که محرک های محیطی با این ذهنیت مطابقت دارد. با دیدن یک سگ این ذهنیت دوباره برای ما تداعی می شود. حتی اگر خیلی هم به آن ذهنیت اولیه مشابه نباشد. و به عنوان مثال ما انتظار دیدن یک سگ با 3 دست یا 2 دم را نداریم. ولی اگر احیانا ببینیم باز هم کلیت سگ در ذهن ما تداعی می شود.ازآن جایی که این الگوها به صورت اتوماتیک تحریک می شوند.خود این می تواند یک مانعی باشد. برای ایجاد یک وضعیت مناسب و یا دیدن مشکل به یک روشی که استراتژی جدیدی را برای حل یک مسئله فعال کند.

پس اگر قرار است تفکر طراحی را در خود تقویت کنیم لازم داریم که این حصار را بشکنیم و فراتر از این به موضوع فکر کنیم. در واقع تفکر طراحی ابزاری برای بررسی عمیق تر به ما ارائه می دهد و همچنین به ما کمک می کند تا تحقیقات درست را انجام دهیم و محصولات خود را نمونه سازی و آزمایش کنیم، تا راه های جدید بهبود محصول و خدمات را طراحی یا کشف کنیم.

تفکر طراحی-رابط و تجربه کاربری:

لازم است بدانیم تفکر طراحی، به تفکر خارج از چهارچوب هم می گویند. و این به دلیل این است. که طراحان تلاش می کنند تا روش های جدیدی را از تفکر توسعه دهند. و در صورتی که امکان روش و یا ره حل بهتری وجود دارد از روش های قبلی پیروی نکنند.

هدف اصلی از تفکر طراحی این است که ما محصولاتمون رو از طریق تجزیه و تحلیل و درک کاربر و نحوه تعامل با محصولات و بررسی شرایط  کاری بهبود ببخشیم.

تفکر طراحی در رابط و تجربه کاربری علاقه و توانایی سوال کردن از مسائل مهم و فرضیات چالش برانگیز را هم در بر می گیرد.

فکر کردن خارج از چهاچوب می تواند برای هرگونه مشکلی که به ظاهر حل نشدنی است. یک راه حل ابتکاری ارائه دهیم.

انسان به طور طبیعی در چارچوب ذهنی که از قبل تمام موارد با طرح هایی خاص تعریف شده اند. به طراحی می پردازد. تفکر نوآورانه کمک می کند. تا از این چهارچوب ذهنی دور شده و دستیابی به فرصت های بهتر را ممکن می سازد.

علم و منطق در تفکر طراحی:

بعضی از فعالیت های علمی مثل تجزیه و تحلیل اینکه چگونه با کاربران صحبت کنیم و همینطور نحوه تعامل کاربران با محصولات و بررسی شرایطی که در آن محصولات اجرائی می شوند نیازهای کاربر را بررسی می کند.

تحقیقات درباره تفکر طراحی، عناصر مبهم آن موضوع را پارامترهای ناشناخته قبلی و پیداکردن استراتژی های جایگزین در بر می گیرد.

برخلاف رویکرد فقط علمی که در آن برای رسیدن به راه حل اکثر خصوصیات شناخته شده مسئله آزمایش می شود.فرآیند انتخاب بعد از رسیدن به چند راه حل احتمالی،منطقی و عقلانی منصوب می شود.

در واقع وقتی داریم خارج از چهارچوب فکر می کنیم به این معنی نیست که هر راه حلی به ذهن ما به عنوان ایده رسید برای محصول از آن بهره ببریم چون ایده باید منطقی و عقلانی باشد و همانطور که در قسمت قبل (رابط و تجربه کاربری (بخش اول)) گفته شد خیلی از ایده ها در همان جلسه اول طوفان فکری از بین می رود.

هرچقدر هر مرحله از طراحی با فکر،اصولی و منطق پیش رود. باعث می شود مراحل بعدی کار هم خوب و درست پیش برود. و این میزان اتفاقات بد و موانعی که ممکن سر راه ما به عنوان طراح قرار بگیرد. را به مقدار زیادی کاهش می دهد. پس علم و منطق در کنار تفکر خارج از چهارچوب نتیجه می دهد و این مبحث به این معنا که علم در آن زمینه نمی تواند کمکی به ما کند نیست.

ایده ها و راه حل های خلاقانه براساس درک کلی انسان ها در رابط و تجربه کاربری:

خلق ایده ها و اینکه راه حل های خلاقانه را پیدا کنیم. با به دست آوردن یک درک جامع و کامل از افراد به دست می آید.

تفکر طراحی سعی در همدلی با انسان دارد.که شامل مفاهیم ذاتی مانند احساسات، نیازها،انگیزه ها و محرک های رفتار است.

مفهوم ماهیت تولید ایده ها و راه حل ها در تفکر طراحی این است. که این رویکردمعمولا نسبت به زمینه فعالیت کاربران و مشکلات و موانعی که ممکن است هنگام تعامل با یک محصول با آن رو به رو شوند. حساس تر و به آن ها علاقه مند است.

شما می توانیدبا خواندن این مقاله و دو مقاله قبلی در قسمت بلاگ های سایت شرکت طراحی صنعتی ژینورا به آدرسدر خصوص رابط و تجربه کاربری  www.zhinoora.com به درک نسبتا کاملی از رابط و تجربه کاربری برسید.

ما را همراهی کنید چون قرار است در مقاله های بعدی اقدام به نصب نرم افزار فیگما کرده و روش کار با این نرم افزار را یاد بگیریم.

پروژه ای دارید؟

فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم

+982188961220